Barevné světlice vybuchující na noční obloze, to je scéna, která uchvátí snad každého. Vyfotit ji ale není úplně jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. Na druhou stranu to není ani složité. Jen se musí vědět jak na to.

Stativ

Ohňostroj je sám o sobě poměrně extrémní světelná scéna, protože se fotografuje po tmě, navíc se musí velmi přesně pracovat s expozicí a ještě k tomu se používají dlouhé časy K tomu, abyste pořídili kvalitní fotografii ohňostroje, potřebujete nezbytnou pomůcku, kterou je stativ Ten zaručuje, že během expozice nedojde k pohybu fotoaparátu a tudíž k rozmazání celé fotografie.

Foto: Martin Lukeš

Dálkové ovládání

Další nezbytnou pomůckou k fotografování ohňostrojů je dálkové ovládání. Samotné zmačknutí spouště na přístroji, ho může rozechvět a toto chvění se následně přenese do fotografie, takže snímek nebudu ostrý. Některé přístroje nemají možnost připojení dálkového ovládání a běžně se to dá nahradit samospouští. To ale na moc dobře použít nejde. Samospoušť je založená na určité prodlevě expozice od zmáčknutí spouště. Za tu dobu se chvění zastaví, ale na druhou stranu může mezitím dojít k vrcholnému okamžiku ohňostroje, který tím pádem propásnete. Vhodnější tedy jsou ty přístroje, které podporují dálkové ovládání a je v podstatě jedno, jestli kabelové, nebo bezdrátové.

Foto: Martin Lukeš

Fotoaparáty

S automatickým nastavením
Kompaktní přístroje které, neumožňují manuální nastavení délky expozice, nejsou pro focení ohňostroje moc vhodné. Fotograf na nich nemůže nastavit expoziční čas a u automatiky je velmi malá pravděpodobnost, že zachytí klíčovou fázi ohňostroje. Jedinou možností je scénický režim Ohňostroj (Fireworks). V něm by měl fotoaparát nastavit automaticky delší čas. Výsledek ale ani tak není zaručen. Ostatně jako nikdy, když použijete automatiku, nebo scénický režim. V případě, že není přístroj vybaven režimem Ohňostroj, dá se použít nějaký jiný, expozičně podobní režim. Tím je například „Tekoucí voda“. Pokud v těchto režimech jde nastavit ručně citlivost ISO, měla by se použít nižší hodnota. Na fotografii se tak neprojeví šum a nebude se zbytečně zkracovat délka expozice.

Foto: Martin Lukeš

S manuálním nastavením
Vhodnější jsou fotoaparáty, které jsou vybaveny manuálním nastavením expozice, nebo alespoň preferencí času. Nastavení expozice je následné. Při použipreference času, se nastaví čas v řádech vteřin, zhruba mezi 1s až 10s, podle délky ohňostroje a podle toho jak letí vysoko. Clona se dopočítá automaticky a ISO nastavte opět v nižších hodnotách. Aby se přístroj nesnažil prosvětlit noční oblohu, dá se využít funkce kompenzace expozice. Tu byste měli posunout do mínusu. I přes toto manuální nastavení je výsledek ovlivněn odhadem fotografa, který musí načasovat začátek expozice a její délku tak aby vystihl nejlepší okamžik ohňostroje. Výsledek tedy není opět zaručen.

Foto: Martin Lukeš

S režimem Bulb
Nejlepší přístroje pro focení ohňostrojů jsou ty, které mají speciální režim Bulb. To je v podstatě ručně ovládaná závěrka. Nenastavuje se tedy konkrétní čas expozice, ale začátel i konec expozice se řídí ručně. Velkou výhodou tohoto režimu je především to, že lze použít delší expoziční čas, než jak fotoaparát standardně nabízí (+30s). To ale při focení ohňostrojů není to hlavní. Mnohem důležitější je možnost velmi přesného načasování začátku a konce expozice. Stačí v podstatě sledovat rachejtle na obloze a do toho mačkat spoušť na dálkovém ovládání. Tímto speciálním režimem jsou vybaveny především digitální zrcadlovky, systémové kompakty s výměnným objektivem a i některé pokročilejší kompakty. Pokud není režim Bulb jako samostatná funkce na hlavním kruhovém voliči, naleznete ho nejpravděpodobněji v režimu M  (tedy Manuál), ještě za nejdelším expozičním časem.

Foto: Martin Lukeš

Kompletní postup

  • fotoaparát upevnit na stativ
  • vypnout stabilizátor, pokud je jím fotoaparát, nebo objektiv vybaven
  • použít dálkové ovládání
  • čas expozice: manuální v režimu Bulb
  • clona: manuálně cca f8 – f13
  • ISO: co nejmenší cca ISO 50 – 200

Foto: Martin Lukeš

Kompozice

Během samotné expozice, která trvá až několik vteřin, není v hledáčku zrcadlovky nic vidět, protože světlo dopadá rovnou na snímač. Kompozici je tedy nutné promyslet trochu předem a volit spíše širší úhel záběru, aby vrchol ohňostroje neutíkal ze záběru. Navíc dnešní fotoaparáty s vysokým rozlišením umožňují pracovat s ořezem.

Foto: Martin Lukeš

Ostření

Posledním zádrhelem při focení ohňostrojů, může být zaostření.  Než autofokus zaostří proti tmavé obloze, může být už dávno po všem. Existuje tedy několik způsobů jak si s tím poradit.

  • přepnout na manuální ostření a zafixovat ostření objektivu na nekonečno. To je ale spíš krajní řešení, protože není 100% jistota že bude zaostřena rovina ohňostroje.
  • pokud se ohňostroj opakuje je dobré zaostřit na první výbuch, ale nedomáčknout spoušť, lépe řečeno vypnout předtím autofokus a objektiv zůstane zaostřený na správnou vzdálenost.
  • zaostřit na co nejblíže k místu, odkud je ohňostroj odpalován a pak vypnout automatické ostření. Ohňostroje lítají většinou kolmo vzhůru, takže rovina zaostření je stejná.

Foto: Martin Lukeš

A na závěr malý tip. Kdo by si chtěl focení ohňostrojů pořádně natrénovat, doporučím mu aby navštívil velký festivaohňostrojů Ignis Brunensis, který se koná každý rok v Brně. Tam se sjedou ohňostrůjci z celého světa a po několika večerů předvádí na noční obloze své umění.

Autor článku Martin Lukeš

Článek převzat od megapixel.cz

Comments (0)

No comments at this moment
Produkt byl přidán na wishlist
Product added to compare.